Job Shadowing: FRANÇA

Dia 1.  Viatge d'anada 4/02/20


Viatjar des d'una illa sempre resulta una mica més emocionant, després d'una larga jornada combinant infinits mitjans de transport arribam a la nostra destinació, fa més de 12 hores que vam sortir d'Eivissa. Durant la nostra estada ens allotjarem a Rouen, ciutat situada al nord de França, a la vora del riu Sena, és la capital de la regió de Normandia. Coneguda com la ciutat dels cent campanaris, descobrirem que cada racó alberga una mostra del protagonisme que ha tingut aquesta població al llarg de la història.


Preparades per començar la nostra tasca amb molta il·lusió, aprenentatge per observació, ahí anem!


Dia 2. 5/02/20

  • Amfiteatre de Canope - Caen



  A les 7.30 ens vénen a recollir a l’hotel per començar la nostra experiència de job-shadowing. Arriben el Jessy i l’Estelle. En Jessy serà el nostre acompanyant durant tot el viatge; és el coordinador local de l’Académie de Rouen, una de les 17 delegacions en què està dividida l’Académie de Normandia. Hem de viatjar a Caen, que està a 131 km on assistim a la inauguració de la "Setmana de la prevenció de l'abandonament escolar" organitzada per "l'Académie de Normandie".  El tema principal és donar a conèixer els diferents itineraris de formació existents a la regió de Normandia  amb l'objectiu d'evitar l'abandonament escolar precoç.

Veure programa

  A França fins aquest curs 19/20 l'escolarització és obligatòria fins els 16 anys,  els joves que abandonen la formació acadèmica en aquesta edat no poden incorporar-se al món laboral fins que no aconsegueixen la majoria d'edat.  Per tant, hi ha un període de 2 anys on els adolescents es troben  sense cap sortida i són coneguts com NEETS.   Amb la finalitat d'evitar aquesta situació estan treballant en dos àmbits:

     - existència d'estructures externes als centres educatius  encarregades de vetllar per aquests joves.  Una vegada han sortit de l'entorn educatiu i han estat almenys 6 mesos fora se'ls ofereix un programa individualitzat per reprendre la seva formació.  Aquests programes en la majòria dels casos estan encaminats cap a la formació professional, són flexibles, permeten a l'alumnat conèixer de primera mà les diferents formacions en les que estan interessats, una vegada han triat comencen una reinserció progressiva amb seguiment per part dels serveis externs.  

   - actualment està en marxa una reforma educativa molt important i a partir del curs 20/21 l'escolarització serà obligatòria fins els 18 anys.


  • Visita al Professional High School Bernard Palissy (Maromme)

   Després d'un breu descans anem a conèixer de primerà mà els diferents programes dels que hem sentit parlar durant la conferència del matí.     
   La nostra primera visita a un centre educatiu

   Visitem la classe de la Sra. Chevalier qui tutoritza un grup d'alumnes que participa en un programa d'un any de preparació per superar l'examen final "Baccalauréat", similar a les nostres proves d'accés a la universitat.    La característica comuna a l'alumnat d'aquest grup és que tots han suspès dues vegades aquesta prova i no estan preparats per repetir una altra vegada un any tradicional.   Són joves entre 18 i 20 anys i se'ls prepara seguint un programa individual adaptat als seus interessos i necessitats.   El programa anual té 30 hores setmanals i la Sra. Chevalier s'encarrega de més de la meitat d'aquestes sesssions.   Compartim experiències amb els alumnes; ens expressen quines són les dificultats acadèmiques que troben (sobretot a les àrees de llengües i matemàtiques) i ens conten els seus interessos pel futur.  Estan motivats tenint en compte el % d'èxit aconseguit pel grup de la convocatòria anterior (100% aprovats).

Dia 3. 6/02/20

  • École de production Usin'Eure

Pel matí visitem un centre professional d’indústria de grau mitjà. En aquest centre hi ha lloc per 24 alumnes però ara mateix n’hi ha 12. El centre compta amb una maquinària impressionant que poden comprar gràcies a les subvencions que reben de diferents llocs com fundacions o la Caisse d'Epargne Normandie. A més també tenen ingressos perquè confeccionen productes que vénen a diferents empreses. Selecciones als alumnes a través d’entrevistes i el que més tenen en compte a l’hora de seleccionar-los és la seva motivació. Si algún alumne és molt bo, les empreses els agafen i els segueixen formant allí. Curiosament no hi ha cap al·lota ara mateix perquè, ens comenta el professor, que s’apunten molt poques però quan ho fan, les empreses les contracten de seguida i perquè solen treballar amb molta precisió. 

  • Visita a Augustin Hébert vocational school (Evreux)

   Aquest centre té un programa d'innovació educativa anomenat "Individualització permanent".   La major part de l'alumnat que rep està en risc d'abandonament escolar o són reingressats després d'un abandonament previ.   El seu programa tracta d'oferir solucions individuals adaptades al perfil d'aquests estudiants amb necessitats especials.    L'oferta formativa de formació professional que ofereix aquesta escola és la construcció, podem trobar pràcticament totes les branques (lampisteria, electricitat, climatització, domòtica, pintura, ....)    Les instal·lacions del centre estan perfectament equipades, els diferents tallers, de dimensions abismals comparats en els que nosaltres coneixem,  disposen d'equipament d'última tecnologia.   En les àrees pràctiques els grups són de 15 alumnes mentre que en les teòriques aquest nombre augmenta notablement.


Cada alumne té la seva cabina per fer pràctiques 
Aules d'energia

Taller de soldadura
Finalment, participem en una reunió de seguiment on es tracten individualment els problemes d'absentisme d'alguns alumnes i es cerquen solucions adients a cada cas.  Dins la plataforma educativa digital que utilitzen poden fer anotacions individuals de cada alumne, aspecte interessant i funcional, farem el suggeriment al servei tècnic del GESTIB per poder utilitzar-ho també en les reunions de seguiment dels diferents grups al llarg del curs.



Dia 4. 7/02/20

  • Visita al Micro Lycée Aristide Briand High School (Evreux)   
   En aquest centre es desenvolupa un projecte d'innovació educativa de creació recent (5 anys). Està adreçat a reenganxar alumnat d'entre 18 i 25 anys al sistema educatiu.  Es basa en la motivació i confiança en l'adult, rompent la barrera que s'havia imposat amb anterioritat entre l'alumne i el sistema educatiu,  proporcionant un entorn de confiança.    L'alumnat descobreix capacitats i habilitats que té però que no havia mostrat en la seva escolarització anterior.  
          Indicadors de l'alumnat que participa en aquest programa:
                 - distribució per sexe:   50% homes / dones
                 - mitjana d'edat: 19 - 20 anys
                 - ratio: 10 - 15 alumnes per classe
                 - origen social:    desfavorides: 41%
                                             mitjana 24%
                                             afavorida: 17%
                                             molt afavorida: 15%


Assistim a una  jornada on ex-alumnes narren la seva experiència.   Aquest testimonis resulten molt propers i emocionen al professorat.   La majòria tenen situacions personals difícils i desfavorables, la reincorporació al sistema educatiu els ha permès millorar la seva situació emocional (que en alguns casos eren fins i tot patològiques) i recuperar l'autoestima.

           

Dies  5 i 6.   Cap de setmana 

Aprofitem el cap de setmana per fer turisme!!




Dia 7. 10/02/20

  • Le Corbusier High School (Saint-Etienne-du-Rouvray)
És una escola professional amb 500 alumnes on hi ha professionals dels àmbits de l’administració, l’estètica, la moda i el màrqueting. El 70% de l’alumnat són dones i solen ser gent desfavorida socialment. El 80% de l’alumnat prové del batxillerat professional.

Respecte de la moda, venen la roba que confeccionen però no la dissenyen, si no que són encàrrecs de botigues. Participen junt amb altres 11 centres al fashion show de Normandia i a més de fer la roba, són els alumnes dels centres els que desfilen. Participen totes les branques: estètica, perruqueria, etc. Fan les seves pràctiques professionals (intership) a centres de gran reconeixement com Jean Paul Gaultier, Dior, etc. Aquests centres són que els trien als estudiants per fer les pràctiques als seus tallers. 


Amb referència a l’estètica i la perruqueria, a aquest centre acudeix gent del carrer per fer-se tractaments pels que paguen un preu reduït, això fa que l’alumnat pugui fer pràctiques reials. 

Instal·lacions de la formació de perruqueria



Producte final del cicle de moda


























Elisa Lemonnier vocational school (Le Petit- Quevilly)




Dia 8. 11/02/20

  • Lycée du Golf (Dieppe)
A partir dels 15 anys, si no els agraden els estudis professionals que han escollit van a aquest centre on una professora treballa amb 12 estudiants. Aquesta professora s’encarrega del recruiting de professors per ensenyar les assignatures generals i està amb ells 4 hores a la setmana. Pregunta als alumnes sobre el projecte de vida que tenen i el seu context social per saber si l’alumne està realment motivat.

Els alumnes que solen arribar a aquest centre són estudiants que no han estat escolaritzats durant 1 o 2 anys i hi ha estudiants nous cada 6 setmanes aproximadament,  però si no aproven poden repetir el curs. Quan arriben els ensenyen unes fotos per a que triïn els oficis que més els agraden i els donen un qüestionari per a que coneguin els seus punts forts i febles i les qualitats que necessiten per a portar a terme cadascuna de les professions. Depenent del que triïn aquests alumnes van a un centre o a un altre. El curs s’acaba quan els alumnes han trobat el que desitgen fer i està obert des de setembre fins a abril. Des d'aquest centre passen a una de les escoles de formació professional.

Aquests alumnes cursen 17 hores d'assignatures generals i 12 d'assignatures específiques cada setmana.


Aquest és el calendari del curs 2019/2020 




  • Jehan Ago High School (Dieppe)


Dia 9. 12/02/20

Abandonem Rouen quan encara no ha sortit el sol i una altra vegada després de 12 hores de viatge arribem a Eivissa. L'experiència ha set molt gratificant, estem impacients perquè tenim molta informació per compartir amb els nostres companys i fins i tot suggeriments per fer arribar més lluny...


Curiositats
- Els francesos besen primer la galta esquerra i després la dreta, una cosa a tenir en compte per evitar situacions còmiques.
- Després dels plats principals solen menjar pa amb mantega i trossos de formatge.
- El Revenu de solidarité active és una ajuda econòmica de 500€ per aquelles persones majors de 25 anys que estiguin inscrites en l’oficina d’atur i no troben feina. És una ajuda indefinida fins a que trobin un treball. 

Funcionament de centres
  • Els alumnes de secundària visiten als alumnes de primària dels centres de referència per explicar-los el funcionament del centre.
  • Els alumnes a primària fan proves d’intel·ligència i tenen unes classes especials sections d'enseignement général et professionnel adapté  (SEGPA) per alumnes amb un QI inferior a 80 o alumnes de NEE. Són aules amb uns 15 alumnes que segueixen el mateix programa que els seus companys però reben ajuda més individualitzada i tenen adaptacions.
  • Quan falta un professor els alumnes de secundària (a partir dels 15 anys) no queden al centre si no que poden sortir. Els professors a França només és dediquen a donar classe i si algú ha de vigilar als alumnes durant el pati o quan no hi ha un professor ho fan els anomenats assistents.
  • En acabar la escola primària l'alumnat fa un examen global. Aquest examen només té caràcter diagnòstic i la qualificació obtinguda no és vinculant.




2 comentarios: