Mobilitat 4: ROMA




La professora Maria Gelabert ha pogut participar al curs “Facing Diversity: Inclusive education strategies for students with fewer opportunities” amb el programa Erasmus +. El curs ha tingut lloc a Roma entre el 16 i el 22 d’agost de 2021.

Primer dia: 16-08-2021


El primer dia ens hem trobat tots i totes a la sala de reunions. A primera vista hem pogut observar la diversitat cultural que omplia aquella sala, 23 persones d’arreu d’Europa (Romania, Letònia, Grècia, Polònia, Eslovènia... entre d’altres). La instructora, Gabrielle, ha arribat plena d’energia i ha saludat els participants. A partir d’aquest moment tot ha estat més fàcil. Tothom s’ha presentat dient el seu nom i hem realitzat una dinàmica per conèixer un poc més el nostre perfil i la realitat d’on veníem. Hem creat un mur de Facebook offline per persona i hem compartit la informació per parelles. Per fer les coses més difícils, després hem hagut d’explicar alguna cosa sobre els nostres nous companys. Per sort, hem tingut èxit.

Quan ja ens hem sentit part d’un grup, hem començat a entrar en matèria. El terme cultura ha entrat en escena, hem iniciat un debat sobre la cultura, hem intentar definir-la i establir els seus elements. Després d’això, Gabrielle ens ha introduït la teoria de l’iceberg intercultural d’Edward Hall. Seguidament, per grups, hem organitzat diferents elements propis de la cultura que ens ha donat la instructora, en els distints esglaons de l’iceberg, una tasca aparentment senzilla però que ha creat discussions més que interessants entre els membres del grup. Al final, hem comparat les nostres solucions amb les proposades per la Gabrielle.



Segon dia: 17-08-2021



Els temes de la segona jornada han estat els estereotips i els prejudicis. Hem començat amb la visualització d’un curtmetratge fet pel govern hongarès sobre estereotips i prejudicis que ha conduït a una discussió. Seguidament hem realitzat un exercici per grups per prendre consciència sobre els prejudicis degut a origen, sexe, ofici... Gabrielle ens ha donat una llista de personatges (una prostituta, un hongarès misogin, un estudiant espanyol, un artista amb la sida...) i hem hagut d’elegir-ne tres, les tres persones amb qui ens aniríem de viatge en un tren de Lisboa a Moscou. Totes les persones del grup ens hem hagut de posar d’acord sobre les tres persones, en la discussió hem pogut veure quins estereotips i prejudicis teníem i hem pogut veure que hi havia diferències segons el nostre origen, edat i sexe.

Després hem vist un vídeo sobre estereotips de totes les nacions europees. Ha estat curiós veure què opinen altres persones sobre la nostra i altres nacions.

Finalment hem fet un darrer exercici en grup. L
a instructora ens ha ensenyat vuit imatges d’uns personatges (com una dona amb burka i una arma o un noi jove amb tatuatges i una arma). Cada grup tenia tres tasques: descriure el que vèiem (només fets, sense emocions), suggerir dues interpretacions de la imatge (una positiva i una negativa) i, a continuació, avaluar el que sentim sobre les imatges. Hem pogut observar que hi havia diferents opinions i sentiments dins del grup, però al final ens hem adonat que les imatges poden ser enganyoses.


Tercer dia: 18-08-2021


El tercer dia hem realitzat una sortida didàctica a Tívoli. Hem visitat la ciutat, coneguda per ser residència de personatges de renom, entre els quals destaca l'emperador Adrià. A més, hem tengut l’oportunitat de visitar la Vil·la d’Este, composta d’un palau i uns jardins d’estil barroc. La vil·la ha estat declarada Patrimoni de la Humanitat i és una peça mestra de l'arquitectura italiana, especialment pel disseny dels seus jardins.




Quart dia: 19-08-2021


Hem dedicat la quarta jornada a analitzar les competències clau. La instructora ens ha presentat el context i contingut de les competències i seguidament hem realitzat una activitat amb grup. Hi havia nou activitats i cada grup havia de realitzar tantes activitats com fos possible en un temps fixat. Cada activitat es correlacionava amb una de les competències clau. Entra d’altres activitats hem creat històries utilitzant les targetes dixi, hem dissenyat diferents activitats per realitzar a les aules utilitzant uns daus amb imatges, hem solucionat un problema lògic de matemàtiques, hem après paraules noves en una llengua estrangera, hem compartit pàgines web amb recursos didàctics i hem fet un pòster que descrivia els problemes socials clau en què ens trobam a les nostres escoles.


Hem acabat el dia amb la presentació de 4 centres educatius per part dels companys del curs. He presentat l’IES Isidor Macabich i he pogut aclarir tots els dubtes i curiositats que han sorgit sobre el nostre centre.


Cinquè dia: 20-08-2021

El tema de la jornada ha estat la resolució de conflictes. Hem començat amb una dinàmica guiada per Gabrielle, la instructora. Ella ens ha donat unes indicacions secretes a cada company on s’apuntava quina acció havíem de fer cada un. Quan tots ens hem posat a realitzar l’acció s’han creat diferents conflictes (tal com les indicacions ho preveien). Per exemple, un grup de persones havia de moure les cadires en una direcció i l’altre en la direcció contrària, i un tercer grup havia d’observar el comportament dels companys. Amb aquesta dinàmica hem pogut reflexionar sobre el comportament humà davant d’un conflicte.

Seguidament Gabrielle ens ha exposat les possibles fonts de conflicte i estratègies de resolució de conflictes: basades en el compromís, en la col·laboració, en l’acomodació, la competència o l’evitació. Després hem realitzat un joc de rol amb situacions de conflicte basades en les nostres pròpies experiències. Els altres participants han hagut d’identificar l’estratègia de resolució de conflictes que hem utilitzat. Al final, cinc participants han presentat les seves escoles.




Sisè dia: 21-08-2021


Aquesta jornada hem realitzat les activitats del curs al Jardí Botànic de Roma. Hem realitzat una dinàmica per agafar consciència del que implica per a una persona iconcretament per a un alumne, el fet de canviar de cultura, com es pot sentir i les dificultats en què es pot trobar. 

Ens hem dividit per grups i ens havíem d’imaginar que cada grup provenia d’una illa diferent. Gabrielle ens ha donat unes indicacions sobre les característiques de la cultura de cada illa: el llenguatge, la vestimenta, els temes tabú, les conductes socials... Quan cada grup tenia interioritzat el seu comportament cultural, ens hem ajuntat tots i hem interactuat segons el nostre llenguatge i conducta. A part de divertir-nos molt, hem pogut experimentar que és el contrast cultural, el fet que existeixin conductes socials contrastades i difícil de conciliar i que implica la barrera lingüística.

 



Setè dia: 22-08-2021


La darrera jornada l’hem dedicada a reflexionar sobre el curs, a parlar sobre els reptes de l’escola del segle XXI i finalment la instructora ens ha exposat i aclarit dubtes sobre la sol·licitud de projectes Erasmus +. Pel que fa als reptes de l’escola del segle XXI, hem fet una pluja d’idees conjunta sobre els aspectes a millorar i a canviar a nivell de professorat, de família, d’infraestructures i d’alumnes. Finalment ho hem posat en comú i també ho hem comparat amb el que altres companys, que han participat en altres cursos, havien proposat. 




No hay comentarios:

Publicar un comentario